Maratonmelonta kilpailut käydään
pääsääntöisesti luonnon vesillä ,virtaavassa vedessä.
Kilpailumatkojen vaihdellessa paristakymmenestä yli sadan kilometrin
etappeihin. Uusien kalustojen (sukset ) myötä maratoneja on
järjestetty myös merellä.
Ensimmäiset maratonkilpailut
järjestettiin Lontoossa 1874.Tämä Royal Challence kilpailua
järjestetään edelleenkin vuosittain. Vuodesta 1930 lähtien on
Espanjassa kisailtu Descenso del Sella Marathon, mikä on yksi
värikkäimmistä kisoista ja kerää liki 300 000 katsojaa.
Suurimman osaan ottajamäärän on kerännyt Etelä Afrikassa
kilpailtava Dusi Canoe Marathon vuodesta 1951 lähtien.
Suomen tunnetuin jokimaraton on ollut
537 kilometriä pitkä ja 137 koskea sisältänyt Artic Canoe Race
pitkin länsirajaamme.
Tämä legendaarinen vapaana ja
puhtaana virtaava jokireitti Kilpisjärveltä Könkämöenoa pitkin
Muonionjokea ja edelleen Tornionjokea Tornioon on Euroopan pisin
patoamaton jokiväylä.
Kyseisellä jokireitillä järjestettiin
ACR melontakilpailut, jotka parhaimmillaan keräsi melojia eri
puolilta maailmaa aina Australiaa ja Etelä Afrikkaa myöten .Mukana
maailman mestareita WWR- puolelta ,Etelä Afrikan jokimaraton
huippuja, maraton legenda Stefan Gustafsson ,sekä Suomen
parhaimmistoa Jussi Riihisen johdolla.
Tapahtumien tukijoina olivat jokivarren
kunnat ja lukuisat yritykset. Ensimmäisen ACR:n kustannusarvio oli
noin 600000 mk.
Kilpailut uutisoitiin päivittäin
samoin urheiluruutu seurasi kisoja ja ohjelmaa lähetettiin 60
maahan. Olipa kisoissa myöhemmin myös koskien kohdalla Anssi
Kukkonen selostamassa tapahtumaa.
Kun kilpailijoiden määrä väheni
1990 luvulla otettiin kisaan rinnalle suuren suosion saavuttanutta
retkisarjaa..
Artic Canoe Race eli kanoottiralli
melottiin 1983-2000.Idea käytävään kilpailuun syntyi neljän
tuulen tien matkailuyrittäjät ry:n piiristä vuonna 1982.Hankkeen
tarkoituksena oli edistää alueen matkailua ja tehdä Tornionjokea
tunnetuksi historiallisena vesireittinä. Teknistä asiantuntemusta
hankittiin Suomen Kanoottiliitolta ja Brittein saarilta.
Stephen Bowles entinen öljyporaaja
järjesteli ensimmäisen ACR:n. Se oli alusta alkaen pitkä ,kylmä,
vaarallinen ja erittäin vaativa kisa. Palkintoina kisassa oli kunkin
sarjan voittajalle 10000mk kultaiset melat.
Ensimmäisen kisan jälkeen 1983
syksyllä perustettiin virallinen yhdistys viemään tapahtumaa
eteenpäin.
Yhdistyksen puheenjohtajana toimi
Tornion kaupunginjohtaja Hannes Manninen joka palkkasi alusta asti
mukana olleen britti melojan Bowles’n projekti johtajaksi.
Kilpailun johtajana toimi Heikki Kivinen Muonion liikuntavirastosta.
Kisa aloitetaan Kilpisjärveltä
läheltä kolmen maan rajapyykkiä, jossa päättyi lipun nostoon
Lapin sodan ja toisen maailmansodan viimeinen taistelu Suomen
kamaralla 27.4.1945.
Kisoihin osallistujilta vaaditaan
jokaiseen kanoottiin mahdollisen onnettomuuden varalta kellukkeet,
retkimuona-pakkaus, korjausteippiä ja makuupussi vaihtovaatteineen.
Kannen alle monet teippailivat myslipatukoita, banaaneja, suklaata
ym. Myös suojakypärä ja pelastusliivit olivat pakolliset.
Juomapullo letkuineen kuului myös välttämättömiin varustuksiin.
(kaksikossa Tapani Krappe/Jarmo Väkiparta)
Kilpisjärvestä lähtevät jäät
yleensä vain noin reilua kuukautta ennen kisaa. Kilpailun lähtö
tapahtuu aamuyöstä klo 03 Kivisen ampuessa haulikolla
lähtölaukauksen.
Tällöin maisemat saattavat ollat
vielä tiiviin usvan ja sumun peitossa. Joskus oli jopa pientä
pakkasta , mikä sai järven ohueen jääriitteeseen. Nämä olivat
’mukavaa’ lisähaastetta mm Peerakosken laskussa.
Ensimmäisen päivän 70 km:n kohdalla
pidetään ½ tunnin pakollinen ruokatauko, jonka aikana moni ehti
teipata kolhiintunutta menopeliä ja etsiä jotain pehmuketta
istumapuolelle loppupäiväksi, mm Tony Prijon käytti paksua pihviä
penkin kovuutta pienentämässä.
Tauon jälkeen on päivän vaikein
koski viitosluokan Pättikkäkoski. Sen voi myös ohittaa kantaen
kajakin ilman avustusta, mutta silloin saa harmikseen 20 min
aikasakon. Moni koki pahan haaverin ja matka keskeytyi ja moni joutui
turvautumaan varakajakkiin.
Könkämäenon varrella on vielä monta
vaativaa III – IV luokan koskea ennen saapumista Karesuantoon.
Tämän 131 km pitkän etapin jälkeen monet joutuvat korjailemaan
kanoottejaan, teippaamaan käsiä. Timo Laineen kommentti päivän
päättyessä oli, että tulipa harrastettua moniottelua matkan
aikana melontaa, uintia, juoksua ja taas melontaa.
(Niko Viljoe)
Seuraavana päivänä matka jatkui
pitkin Muonionjokea. Lähdöt ovat yhtä sähäköitä kuin 500 m
ratakilpailuissa vaikka edessä on vielä 100 kilometriä. Matkan
varrella on vain muutamia III luokan ja yksi IV koski loput kesympiä
I tai II
koskia tai nivoja ja sileää osuutta
ohi Palojoensuun ,tosin monet kilpailijat saivat sinäkin aikana
rakkoja ja hiertymiä käsiinsä. Päivän etappi päättyy Muonioon
Harrinivan leirintä alueelle.
Muoniossa vietetään lepopäivä jonka
aikana moni korjaili kolhiintuneita menopelejään ja jäseniään
kykyjensä ja olosuhteiden mukaan .Metallimies Jari Väkiparta
paikkaili käsiään ja itsetuntoaan sanomalla Jarmolle mm ” kunpa
en olisi ikinä nähnytkään kajakkia ”. Serkukset meloivat
kuitenkin urheasti Tornioon saakka.
(JariVäkiparta/Esa Huova)
Muonion lepopäivän aikana oli
kaikenlaista oheisohjelmaa mm palkintojen jakoa, halukkaille
koskenlaskua kumiveneellä illalla tanssia ja tietysti ruokailua.
Kolmantena kilpailupäivänä melotaan
Muoniosta ensin Saarikosken ja Äijäkosken (IV koskia) läpi jossa
rannoilla on
runsas väkijoukko seuraamassa
huimapäitten kisaa. Siitä matka jatkuu pitkiä ja uuvuttavia
tasaisia pätkiä ja pieniä I ja II luokan koskia eteenpäin
Kolariin. Päivän uurastukselle kertyy matkaa 85 kilometriä .Harva
jaksaa illalla käydä tutustumassa Pajalaan ruotsin puoleiseen
historiaan.
Neljäs päivä Kolarista Pelloon on 81
kilometriä pitkä huikonen Tornion jokea pitkin .Pakollinen tauko
pidetään Lappean kansakoululla. Ennen taukoa ohitetaan Kongäsen
rautaruukki, joka perustettiin vuonna 1646 ja siitä on säilynyt
tähän päivään asti herraskartano rakennuksineen. Pellossa
isäntänä toimi liikuntalautakunnasta mestarihiihtäjä Eero
Mäntyranta.
Viides melontapäivä Pellosta
Aavasaksaan / Övertorneåon Rruotsin puolelle alkaa pitkällä
koskiryppäällä; I –III koskia
Svansteiniin asti, missä päivän on
pakollinen tauko. Juoksengin jälkeen ylitetään pohjoinen
napapiiri.
Päivän vaativin koski Kattilakoski (
III )varsinkin korkean veden aikana. Päivälle kertyy matkaa vain 65
kilometriä..
Viimeinen eli kuudes kilpailupäivä
Övertorneåsta –Tornioon on 75 kilometrin mittainen. Sillä on
kisan kaksi suurinta koskea Matkakoski syvine honttoineen ja
Kukkolankoski ( IV luokkaa ) isoine aaltoineen. Harjoittelua näihin
saa III luokan Vuentokoskesta Ylitornion ja Hietaniemen väliltä.
Kaikkein makein koski on Kukkolankoski,
jonka rannoilla on satamäärin katsojia katsomassa kilpailijoiden
selviytymistä suurista aalloista ja kalastajien lippolaitureista
sekä pyörteisestä vedestä.
Loppu osuus onkin enää tasaista
melontaa maaliin Tornion keskustaan.
(asijantuntija katsomossa)
Väkipalle pantiin luu kurkkuun kun ne pelkäs laskea yhtä koske, olihan ne suomen mestareita ja muuta, meillä oli jotain 100 km kokemusta siltä kesätä ja 30 km kaksikossa
VastaaPoista